Jak przygotować fotografie produktów do publikacji w sklepie internetowym?

Fotografia reklamowa w sklepie internetowym poradnik

Fotografia produktowa przed umieszczeniem w sklepie powinna być odpowiednio zoptymalizowana. Nieodpowiednio przygotowane zdjęcia produktów w sklepie internetowym mogą spowodować lawinę kłopotów. Absolutnie nie można w tym wypadku zdać się na przypadek. Aby poprawnie przygotować zdjęcia produktów do publikacji w sklepie internetowym, musisz przestrzegać kilku ważnych zasad:

Dostosuj rozmiar zdjęć produktów

Zdjęcia musisz optymalizować pod kątem rozmiaru, aby nie spowalniać ładowania strony. W tym celu zmniejsz rozmiar plików graficznych i wybierz odpowiedni format zapisu. Generalna zasada jest taka, aby nie ładować do sklepu internetowego zdjęć o bardzo dużych rozmiarach chyba, że wymaga tego interfejs sklepu. Szczegóły dotyczące właściwych rozdzielczości zdjęć znajdziesz w dokumentacji sklepu internetowego.

UWAGA WAŻNE – Jeśli zdjęcia produktów w Twoim komputerze wyglądają znakomicie, a po dodaniu do sklepu tracą jakość i ostrość to najczęściej przyczyną takiego pogorszenia jakości może być właśnie zbyt duże lub zbyt małe zdjęcie. Jeśli dodasz zbyt duże zdjęcie to skrypt sklepu internetowego może popełnić dwa błędy. Pierwszy możliwy błąd to publikacja w oryginalnej wielkości, co spowolni Twój sklep. Drugi możliwy błąd to przeskalowanie zbyt dużego zdjęcie co pogarsza tym samym jego jakość poprzez zastosowanie podwójnej kompresji stratnej. Jeśli wydaje ci się to skomplikowane to lepiej zleć przygotowanie zdjęć w odpowiedniej rozdzielczości w Studio fotograficznym, które wykonało dla Ciebie fotografię produktową.

Wybierz właściwy format zapisu zdjęć produktów.

Wybór odpowiedniego formatu to bardzo ważna kwestia, ponieważ ma ona bezpośrednie przełożenie na objętość pliku i szybkość ładowania się Twojego sklepu internetowego. Dodatkowo może okazać się, że zdjęcia w niektórych formatach nie są obsługiwane przez wszystkie przeglądarki. Najlepsze silniki sklepów i stron internetowych potrafią przetwarzać informację o aktualnie używanej przeglądarce i publikować dynamicznie zdjęcia w zoptymalizowanym formacie.

Najpopularniejszymi formatami zapisu zdjęć na strony internetowe są:

  1. JPEG (lub JPG) – to najczęściej stosowany format zapisu zdjęć na stronach internetowych. Jest to format stratny, co oznacza, że w trakcie zapisywania zdjęcia, niektóre informacje są tracone, aby zmniejszyć rozmiar pliku. Jest to dobre rozwiązanie dla zdjęć o niskiej rozdzielczości, takich jak zdjęcia produktów w sklepach internetowych.
  2. PNG – ten format zapisu zdjęć jest lepszy dla zdjęć o dużej rozdzielczości, takich jak grafiki, loga i ikony. Format PNG oferuje obsługę przezroczystości, co oznacza, że tło może być usunięte, aby zapewnić bardziej profesjonalny wygląd.
  3. GIF – GIF to format, który jest najlepszy do zapisywania animacji i krótkich filmów, a także do tworzenia obrazków o prostych kształtach i o niewielkich rozmiarach plików.
  4. WebP – to nowszy format zapisu, opracowany przez Google, który oferuje lepszą jakość przy mniejszym rozmiarze pliku niż format JPEG. Jednak nie wszystkie przeglądarki obsługują ten format, więc warto sprawdzić, czy jest to odpowiedni format dla twojego sklepu internetowego.

Najnowsze formaty, które dopiero zdobywają popularność to

  1. AVIF – to nowy format zapisu zdjęć opracowany przez Alliance for Open Media. Jest to format stratny, który oferuje jeszcze lepszą kompresję niż WebP, co oznacza mniejsze rozmiary plików i szybsze ładowanie stron internetowych.
  2. HEIF – to format opracowany przez MPEG, który jest stosowany głównie w urządzeniach mobilnych. Jest to format niskiej stratności, który oferuje wysoką jakość obrazu i umożliwia przechowywanie wielu zdjęć w jednym pliku.
  3. JPEG XL – to nowy format zapisu zdjęć, który ma na celu zastąpienie formatu JPEG. Oferuje on lepszą jakość przy mniejszym rozmiarze pliku, co przyspiesza ładowanie stron internetowych. Jest to format stratny, który został opracowany przez Joint Photographic Experts Group.

Najbezpieczniej jest zatem wybrać format jpeg lub png jednak jeśli na poważnie myślisz o optymalizacji strony internetowej pod wyszukiwarkę Google rozsądnie byłoby postawić na jeden z nowszych formatów plików np. webp

Fotografia produktowa

Studio Fotografii i filmu reklamowego – Formedia

Fotografia produktowa dla firm. Ponad 20 lat doświadczenia. Kompleksowa obsługa sklepów internetowych.

Zadbaj o jakość zdjęć produktów

Zdjęcia powinny być ostre i dobrze naświetlone, aby pokazać produkt w jak najlepszym świetle. Wykonanie fotografii produktowej najlepiej zlecić do profesjonalnego studia fotograficznego. Zyskujemy wtedy pewność, że nie popełnimy jakiegoś błędu, który spowoduje spadek sprzedaży w sklepie.

Zastosuj różne typy fotografii produktowej

Jako głównego zdjęcia produktu użyj fotografii reklamowej, która przyciągnie klientów na kartę produktu. W obrębie karty produktu możesz zastosować kilka zdjęć Packshot, aby zademonstrować wszystkie szczegóły produktu. Zdjęcia powinny pokazywać produkty z różnych stron, a także w użyciu lub w kontekście, w jakim zostaną użyte.

Zachowuj zgodność z zasadami SEO

Dla lepszej widoczności sklepu internetowego w wyszukiwarkach, ważne jest, aby zdjęcia były poprawnie oznaczone i miały odpowiednie tagi alt, które opisują zawartość zdjęcia.

Podsumowanie

Zanim zlecisz wykonanie fotografii produktowej do Studia fotograficznego przemyśl gdzie i w jakiej formie będziesz prezentował otrzymane zdjęcia. Zwróć uwagę czy platformy sprzedażowe, na których będziesz publikował fotografie produktów nie mają dodatkowych wymagań lub ograniczeń. Dla przykładu Amazon wymaga zastosowania zdjęć typu Packshot na białym tle pod wieloma kątami bez znaków wodnych i bez infografik.