Fotografia produktowa kompletny poradnik – definicje, korzyści i najważniejsze zagrożenia dla przedsiębiorców otwierających sklep internetowy.
W tym poradniku znajdziesz informacje o fotografii produktowej, niezbędne dla każdego przedsiębiorcy, który otwiera sklep internetowy. Jeśli dopiero zaczynasz w branży e-commerce zachęcamy Cię do czytania kolejnych poradników, które sukcesywnie będą pojawiały się w naszej bazie wiedzy. Uznaliśmy, że fotografia produktowa jest najważniejsza w handlu internetowym ponieważ to ona jest pierwszym czynnikiem, który decyduje czy klient odwiedzi Twój sklep. Wszelkie inne działania marketingowe bez skutecznej fotografii produktowej tracą sens.
Table of content
- Fotografia produktowa co to jest? Definicja fotografii produktowej
- Jaki wpływ na sprzedaż ma fotografia produktowa?
- Co wybrać, Fotografia Packshot czy fotografia reklamową?
- Darmowe zdjęcia produktów od producenta towaru – zbawienie czy przekleństwo?
- Jaki budżet na fotografię produktów?
- Odpuść poradniki jak samodzielnie robić zdjęcia produktów, to pułapka zastawiona przez branżę sprzętu foto.
- Podsumowanie
Definicja fotografii produktowej: Fotografia produktowa to szeroka dziedzina fotografii komercyjnej zajmująca się prezentacją przedmiotów użytkowych, odzieży, jedzenia itp. Dwa główne cele fotografii produktowej to reklama produktów lub dokumentacja ich wizerunku. Fotografia produktowa dzieli się na fotografię typu packshot czyli zdjęcia produktów na białym tle oraz fotografię reklamową, która nie ma żadnych ograniczeń stylistycznych.
Studio Fotografii i filmu reklamowego – Formedia
Profesjonalna fotografia produktowa dla Firm. Ponad 20 lat doświadczenia. Kompleksowa obsługa sklepów internetowych.
Jaki wpływ na sprzedaż ma fotografia produktowa?
Fakty: Fotografie produktów można podzielić na wiele typów i podkategorii. Jednak z punktu widzenia sprzedawcy internetowego fotografia produktowa dzieli się na taką, która podnosi sprzedaż, oraz taką która jest zbędnym kosztem.
Wpływ fotografii produktowej na konsumentów kupujących w Internecie jest ogromny. Strategia marketingowa oparta na empatii i spełnianiu wizualnych oczekiwań klientów to prosta droga do sukcesu. Fotografia produktowa to jeden z kilku czynników, które ostatecznie wpływają na decyzję o zakupie. W praktyce okazuje się jednak, że jest czynnikiem najważniejszym. To właśnie fotografia produktowa decyduje o tym czy klient trafi do naszego sklepu internetowego. Cena, dostępność towaru i krótki czas dostawy to czynniki, które w większości wypadków są analizowane przez konsumentów w drugiej kolejności.
Sprawdź i samodzielnie wykonaj prosty test:
- Wyszukaj w wyszukiwarce Internetowej lub w ulubionym sklepie internetowym dowolny produkt, na przykład płaszcz damski.
- W wynikach wyszukiwania pojawiło się zapewne kilkanaście ofert zawierających zdjęcia. Na co w pierwszej kolejności zwracasz uwagę – zdjęcie, opis, cena, nazwa? Dokładnie, 99% kupujących w pierwszej kolejności ogląda fotografie produktów i na jej podstawie dokonuje pierwszego kliknięcia/wyboru lub oceny cech i przydatności. Dopiero w kolejnych krokach zwracają uwagę na cenę oraz tekst opisu.
- Kontynuujmy nasz krótki test. Kliknij wybrany produkt, aby przenieść się do strony z jego opisem.
- Ponownie zwróć uwagę, które elementy prezentacji produktu są dla Ciebie kluczowe i w jakiej kolejności je analizujesz.
- Załóżmy, że produkt jednak nie spełnia Twoich oczekiwań np. ze względu na cenę lub brak dostępnego rozmiaru. Kontynuuj poszukiwania i znajdź teraz podobny produkt.
- Czy ponownie najwyższy priorytet ma przeglądania zdjęć?
- Czy przeglądasz produkty w tym samym sklepie czy wracasz do wyszukiwarki?
To koniec testu. To proste ćwiczenie pokazuje, jak duży wpływ ma fotografia produktowa na decyzje konsumentów. Jest to czynnik decydujący o tym czy Twoja oferta zostanie w ogóle wzięta pod uwagę przez konsumenta. Fotografia produktowa w sklepie internetowym nie może być dziełem przypadku, a jej charakter musi być dokładnie przemyślany i zgodny z obowiązującymi trendami oraz oczekiwaniami klientów.
Sesja zdjęciowa produktów zrealizowana przez Studio filmowe Formedia
Studio Fotografii i filmu reklamowego – Formedia
Zapamiętaj:
- Wyróżniająca się fotografia produktów zapewnia pierwsze dobre wrażenie oraz decyduje o tym czy klient wyszukujący produkt w wyszukiwarce zauważy ofertę i trafi do Twojego sklepu internetowego.
- Po przejściu do karty produktu, konsument nadal w pierwszej kolejności ogląda zdjęcia, które powinny zachęcać go do zakupu oraz budzić jego zainteresowanie poprzez prezentację istotnych szczegółów produktu.
- Nawet jeśli klient, nie kupi wybranego towaru to jego wzrok powinny przyciągnąć fotografie innych proponowanych w Twoim sklepie produktów, wyświetlane na dole opisu jako towary polecane.
- Fotografie produktowe muszą sprawić, aby klient pozostał w obrębie Twojego sklepu internetowego i tu szukał interesujących go produktów.
Co wybrać, Fotografia Packshot czy fotografia reklamowa?
Fakty: Fotografia reklamowa ma zachęcić klienta do odwiedzenia Twojego sklepu oraz nakłonić go do zakupu. Bez fotografii produktowej właściwie nie ma sprzedaży. Zdjęcia packshot mają za zadanie skupić uwagę odwiedzającego na samym produkcie i pokazać jak najwięcej interesujących szczegółów.
Poszczególne rodzaje fotografii produktowej różnią się od siebie cenowo. Fotografia packshot jest znacznie tańsza od stylizowanych zdjęć reklamowych można więc pozwolić sobie na większą ilość takich zdjęć. Jednak dla produktów, które są w ciągłej sprzedaży, wartość fotografii reklamowej mierzy się jej skutecznością, a nie ceną. Jeśli seria kliku zdjęć pomaga Ci sprzedać tysiące sztuk jednego produktu to cena jednostkowa takiej fotografii nie ma właściwie znaczenia. Co ciekawe, również Twoja subiektywna ocena takich zdjęć, nie ma tu żadnego uzasadnienia.
Najważniejsze jest, aby fotografia produktowa trafiała w gust klientów i sprzedawała towar. Najczęściej do sprzedaży produktów potrzebne są zarówno zdjęcia reklamowe jak i fotografia packshot. Dużo zależy od samego produktu i modelu biznesowego. Dlatego świadomi sprzedawcy zlecają wykonanie fotografii produktowej do wyspecjalizowanych firm zewnętrznych posiadających w tej dziedzinie duże doświadczenie.
Fotografia produktowa kosmetyków – Studio fotograficzne Formedia
Zapamiętaj: Profesjonalne fotografie dopasowane do oczekiwań klienta potrafią czynić cuda na wykresach sprzedaży. Profesjonalne studio fotografii reklamowej jest w stanie zaproponować optymalną prezentację produktu z punktu widzenia klienta końcowego, a jednocześnie zachować umiar w rozporządzaniu budżetem sprzedawcy internetowego.
Studio Fotografii i filmu reklamowego – Formedia
Darmowe zdjęcia reklamowe od producenta towaru – zbawienie czy przekleństwo?
Fakty: Odpowiedzialność za stworzenie skutecznej fotografii produktowej towaru leży pomiędzy producentem, a sprzedającym.
Producenci i dystrybutorzy towaru najczęściej zapewniają tylko podstawowe fotografie produktów, takie jak zdjęcia packshot, pozostawiając tworzenie fotografii reklamowej poszczególnym sprzedawcom. Czasem producent udostępnia również zdjęcia z dużych kampanii reklamowych prowadzonych w mediach masowych. Jest to działanie celowe prowadzące w efekcie do zróżnicowania oferty w Internecie. Zdjęcia pochodzące od producenta należy traktować tylko jako materiały uzupełniające i pomocnicze. Przy pomocy zdjęć od producenta trudno wyróżnić swoją ofertę wśród innych sklepów internetowych. Jeśli prezentacja produktu w sklepie internetowym ogranicza się tylko do zdjęć typu packshot i jest identyczna u wszystkich sprzedawców, wtedy klient zaczyna porównywać ceny co dla większości sprzedających jest niekorzystne. W podobny sposób działają wyszukiwarki Interntowe. Promują one strony zawierające autorskie i unikalne treści. Od tych reguł są oczywiście wyjątki, jednak pewne jest, że kreowanie nowych unikalnych treści (w tym zdjęć) daj bardzo dobre efekty podczas walki o wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Ważną kwestią jest też jakość zdjęć, w Twoim sklepie internetowym. Fotografie produktów, które dostarcza producent, niestety bardzo często są tak słabej jakości, że użycie ich w sklepie, w praktyce, okazuje się dyskwalifikujące dla sprzedającego.
Fotografia produktowa olejków aromatycznych – Studio fotograficzne Formedia
Uwaga! – Niektóre marki zabraniają korzystania z materiałów reklamowych innych niż dostarczone przez producenta. Jeśli w swojej ofercie masz towary luksusowe, znanych marek, lub zawierające wizerunek znanych ludzi, sprawdź czy nie obowiązują Cię żadne ograniczenia.
Jaki budżet na fotografię produktów?
Fakty: Jeśli planujesz otwarcie sklepu internetowego musisz zaplanować budżet na materiały fotograficzne i reklamowe. Jeśli budżet na marketing jest zerowy to lepiej oszczędzić sobie rozczarowań i zaczekać z otwieraniem sklepu na lepsze czasy.
Planując sprzedaż w Internecie w pierwszej kolejności trzeba zadbać o materiały fotograficzne i reklamowe oddziałujące na klienta wewnątrz sklepu. To daje szanse na uzyskanie zwrotu z inwestycji w reklamy znajdujące się poza sklepem. Jeśli prezentacja produktów w Twoim sklepie będzie zniechęcać klientów to pieniądze wydane na inne formy reklamy przepadną bez efektów. Podglądaj konkurencję i słuchaj ludzi, którzy na fotografii produktowej znają się najlepiej. Na wykonawcę fotografii produktów wybierz duże profesjonalne studio fotografii reklamowej. Lokalizacja studia fotograficznego, nie ma żadnego znaczenia, chyba że Twój sklep oferuje produkty wielkogabarytowe. Wspólnie z działem kreatywnym studia fotograficznego określicie minimalny budżet i ustalicie jakie zdjęcia są niezbędne do rozpoczęcia sprzedaży.
Zapamiętaj: W każdym miesiącu potrzebujesz minimum 4-10 nowych fotografii reklamowych do mediów społecznościowych. Dobre studio fotograficzne powinno myśleć o tym za Ciebie.
Film produktowy zrealizowany przez Studio Formedia w Barcelonie
Studio Fotografii i filmu reklamowego – Formedia
Ustalając budżet na fotografie produktową trzeba zachować zdrowy rozsądek i równowagę. Należy jednak pamiętać, że prowadzenie sklepu internetowego niesie za sobą pewne koszty, których nie można unikać, bo to prowadzi do spadku sprzedaży i bankructwa. Wielu przedsiębiorców tego nie rozumie i próbuje oszczędzać na materiałach reklamowych i budżetach kampanii. Swoje oszczędności w reklamie tłumaczą irracjonalnie brakiem sprzedaży, jakby nie wiedzieli, że to właśnie dzięki reklamie mogą podnieść sprzedaż. Sklep internetowy bez dobrego marketingu jest z góry skazany na porażkę. W UE codziennie powstaje kilkaset nowych sklepów internetowych. Ponad połowa z nich kończy swoją działalność bankructwem w pierwszym roku działalności. Na rynku pozostają jedynie przedsiębiorcy, którzy wytrzymują konkurencję marketingową największych graczy rynku e-commerce. Doświadczenie pokazuje, że w wielu wypadkach drogą do sukcesu małych przedsiębiorstw jest wyróżniająca się wizualnie oferta, ciekawy i intuicyjny interfejs sklepu internetowego, nietypowy asortyment oraz inne wartości dodane. Podejmowanie walki cenowej z wielkimi międzynarodowymi sieciami, to walka z wiatrakami. Fotografia produktowa w Twoim sklepie powinna się wyróżniać i być co najmniej tak dobra jakościowo jak fotografia konkurencji. W ten sposób wzbudzisz zainteresowanie klientów, zatrzymasz ich w sklepie i nakłonisz do zakupów.
Zapamiętaj: Otwierasz sklep internetowy. Twoim nadrzędnym celem jest szybkie rozpoczęcie sprzedaży. Potrzebujesz fotografii produktowej szybko. Nie masz czasu na zabawę we własne studio fotograficzne. Twoimi wrogami są koszty i czas upływający przed rozpoczęciem sprzedaży.
Odpuść poradniki jak samodzielnie robić zdjęcia produktów, to pułapka zastawiona przez branżę sprzętu foto.
Uwaga ważne! – Nie daj się oszukać reklamom branży fotograficznej, aby otworzyć sklep internetowy i wypełnić go pięknymi zdjęciami produktów, nie musisz kupować żadnego sprzętu fotograficznego. To zbyt duże koszty dla sklepu internetowego. Nawet w dłuższej perspektywie to się po prostu nie opłaca. Nie masz czasu na naukę skomplikowanego zawodu fotografa reklamowego. Twoim celem jest jak najszybciej uruchomić sprzedaż. Na rynku są wyspecjalizowane studia fotografii reklamowej obsługujące małe i duże sklepu internetowe. Taki model pracy to standard w branży. Zamów zdjęcia produktów w studio fotografii reklamowej, a zaoszczędzone pieniądze przeznacz na inne działania marketingowe.
Fotografia produktowa kosmetyki – Studio fotograficzne Formedia
Wyjaśnienie: Wielu właścicieli sklepów, szczególnie na początku swojej drogi w e-handlu, popełnia podstawowy błąd, próbując wykonywać zdjęcia produktów we własnym zakresie. Namawiani przez sprzedawców sprzętu fotograficznego na pierwsze niewielkie zakupy, nie zdają sobie sprawy, ile tak naprawdę potrzeba urządzeń i akcesoriów, aby na bieżąco, sprawnie tworzyć fotografię produktową i reklamową. Przedsiębiorcy nie wiedzą, że pierwsze zakupy sprzętu fotograficznego to koniuszek ogromnej góry lodowej. Rozczarowanie przychodzi bardzo szybko, już przy pierwszych fotografiach. Okazuje się, że nawet utalentowany w dziedzinie fotografii przedsiębiorca bez warsztatu, doświadczenia i zaplecza technicznego, nie jest w stanie sprostać trudniejszym zadaniom fotografa reklamowego. Tworzenie fotografii produktowej bez zaawansowanego sprzętu i umiejętności pochłania dużo czasu i uniemożliwia zrobienie fotografii produktowej skutecznie rywalizującej z konkurencją. Samodzielnie wykonane fotografie, już na pierwszy rzut oka, znacznie odbiegają jakością od tych, wykonanych przez profesjonalistów.
Fotografia produktowa pierogi – Studio fotograficzne Formedia
Studio Fotografii i filmu reklamowego – Formedia
Do tworzenia skutecznej fotografii produktowej, oprócz talentu, potrzeba profesjonalnego, różnorodnego sprzętu oraz specjalistycznego oświetlenia studyjnego wraz z wieloma modyfikatorami. Profesjonalne studio fotograficzne pracuje z użyciem wielu różnych obiektywów, filtrów, stołów bezcieniowych, namiotów, basenów, odbłyśników, modyfikatorów światła, blend, teł, wytwornic pary, piany i setek innych akcesoriów fotograficznych, których nie sposób tu wszystkich wymienić. Fotografia produktowa wymaga, aby sprzęt znajdował się pod ręką i był dobierany do potrzeb prezentacji poszczególnych produktów oraz pomysłów i wyobraźni fotografa. Wyposażenie i przygotowanie profesjonalnego studia fotograficznego to tak naprawdę koszt kilkuset tysięcy złotych. Jeśli w studio mają być również wykonywane filmy reklamowe to trzeba tę kwotę jeszcze pomnożyć. Profesjonalna fotografia produktowa to również wyspecjalizowany personel, duża przestrzeń oraz inne koszty stałe, których każdy przedsiębiorca stara się za wszelką cenę uniknąć, szczególnie na początku swojej drogi w e-handlu. Właściciel sklepu internetowego starający się „zaoszczędzić” wykonując fotografie produktową we własnym zakresie jest nieświadomie wpędzany w spiralę zakupową sprzętu fotograficznego, w której wydatki zdają się nie mieć końca. To nie tylko naraża przedsiębiorcę na ogromne koszty, ale przede wszystkim oddala go od podstawowego celu – uruchomienia sklepu i rozpoczęcia sprzedaży.
Ważne: Czas to pieniądz. Zlecenie fotografii produktów do zewnętrznego dużego studia fotografii reklamowej znacznie przyspieszy rozpoczęcie sprzedaży w Twoim sklepie internetowym. Gotowe zdjęcia produktów otrzymasz prawdopodobnie już po 2-3 dniach od zamówienia.
Studio Fotografii i filmu reklamowego – Formedia
Fotografia produktowa – Studio fotograficzne Formedia
Zlecenie zdjęć na zasadach outsourcingu jest nie tylko dużo tańsze niż robienie jej samodzielnie. Dodatkowo, przedsiębiorca nie ponosi żadnego ryzyka finansowego związanego z tworzeniem studia fotograficznego i oszczędza dużą ilość cennego czasu. Dodatkowo właściciel sklepu internetowego zyskuje możliwość natychmiastowego tworzenia fotografii i prezentacji swoich produktów w różnych aranżacjach. Może dowolnie wybierać i zmieniać podwykonawców, a w przypadku dużego zapotrzebowania, ma możliwość zamówienia fotografii produktowej jednocześnie nawet u kilku wykonawców. Wszystkie te argumenty jednoznacznie dyskwalifikują pomysł zaczynania swojej przygody w handlu internetowym od samodzielnego tworzenia fotografii produktowej. Możliwość szybkich zmian, pełna swoboda w kreowaniu wizerunku marki, możliwość natychmiastowego dopasowywania się do trendów rynkowych mają ogromne znaczenie dla każdego sklepu internetowego.
Fotografia produktowa – Studio fotograficzne Formedia
Studio Fotografii i filmu reklamowego – Formedia
Podsumowanie
Fotografia reklamowa pełni kluczową rolę w sprzedaży internetowej, nie jest jednak jedynym czynnikiem wpływającym na sukces Twojego sklepu internetowego. Przygotowanie fotografii produktów to rzecz fundamentalna. Jest to jednak dopiero połowa drogi do sukcesu. Tworzenie sklepu internetowego to praca wieloetapowa, wymagające wiedzy z wielu dziedzin. W kolejnych poradnikach postaramy się poruszyć tematy, niezbędne dla każdego przedsiębiorcy internetowego. Będziemy omawiać je w kolejności, w której naszym zdaniem powinny być analizowane. Zapraszamy do dalszej lektury.